onsdag 3 augusti 2011

Småkakor





Nu är cafétiderna över för min del, i alla fall för den här gången, så nu har jag åter igen tid till denna bloggen.
Jag gjorde fyra olika sorters småkakor som jag sedan sålde till en butik. Kolasnittar, Schackrutor, Jordgubbsgrottor och Kardemummakakor - alla är riktigt farligt goda.

Kardemummakakor
1 msk kardemumma, hel
200 g smör
1,5 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
5 dl vetemjöl, (300 g)
1 tsk bikarbonat
1. Stöt kardemumman grovt i mortel. Rör smör, socker och sirap poröst, gärna i matberedare. Tillsätt kardemumma och mjöl, blandat med bikarbonat.
2. Dela degen i två bitar och forma till två rullar, ca 4 cm i diameter. Linda in dem i plastfolie och lägg i kylskåpet minst 1 timme.
3. Sätt ugnen på 175°. Skär rullarna i tunna skivor som läggs på bakpappersklädda plåtar. Grädda mitt i ugnen 7–8 min, lossa från plåten och låt kallna på galler.

Schackrutor
100 gr smör/margarin
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
Gör så här:
  1. Blanda alla ingredienser förutom vaniljsockret och kakaon till en smet, det går lätt i matberedare.
  2. Dela upp smeten i två delar: blanda i vaniljsocker i den ena delen och kakao i den andra.
  3. Dela vaniljdelen i två delar och kakaodelen i två delar så att du har totalt fyra degbitar.
  4. Rulla ut delarna till lika långa korvar och lägg dem sedan bredvid varandra i en tjockare korv så att de bildar ett rutigt mönster om man tittar på dem från sidan.
  5. Forma din rutiga korv så att den blir lite extra fyrkantig, rulla in den i plastfolie och lägg den kallt i 30 minuter.
  6. Skär längden i 45 delar (ca 0,5 cm tjocka kakor) som du lägger ut på papprad plåt.
  7. Grädda mitt i ugnen i 175 grader, 7-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar