söndag 19 juni 2011

Jordgubbsgrottor

Detta är ju riktiga klassiker och riktiga godingar. Det slank ner en i magen så fort de kommit ur ugnen.




200 g smör, rumsvarmt
1 tsk vaniljsocker
1 dl socker
4,5 dl vetemjöl (270 g)


jordgubbssylt (eller annan sylt)

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smöret med vaniljsocker och socker. Tillsätt mjölet och vispa smuligt. Nyp ihop degen med händerna. Dela degen i två delar och rulla varje del till en tjock rulle (4-5cm). Skär rullarna ca 2-4 cm tjocka. Lägg bitarna med snittytan uppåt i bullformar. Tryck ett hål i varje och fyll med sylt. Grädda kakorna i ugnen ca 15 min.

2 kommentarer:

  1. Det ska jag göra idag, det är så gott! :D
    Men du har dock inte skrivit hur många det blir.

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde dem idag! Precis så som dem jag åt när jag var liten! :D

    SvaraRadera