söndag 12 juni 2011

Björnbär och äggost i lager - dessert

Min syster beställde dessa till kvällen innan hennes student. Sagt och gjort.
Insåg nyss att jag tappat bort receptet men jag ska försöka komma ihåg allt..  Så varning för felaktiga mängder!


Björnbärsblandning:
250 g frysta björnbär
0,5 dl farinsocker
2 msk potatismjöl


Äggost:
2 ägg
250 g marcarponeost
1 msk vaniljsocker
2 msk florsocker
3-4 msk pistaschnötter 

Koka bären tillsammans med sockret ca 3-4 min. Ta av värmen och blanda i potatismjölet, koka ev upp igen.. (osäker..). Låt svalna.

Dela äggulorna och äggvitorna. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Blanda äggulor, osten och sockret. Blanda sedan ihop med vitorna (skummet).
Lägg björnbärsblandning och äggosten i lager (jag gjorde inte det på bilden men man ska egentligen göra det, det blir snyggare ;) ). Dekorera med ett par björnbär och några hackade pistaschnötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar