tisdag 9 augusti 2011

Wienerlängder

Jag skar längderna i bitar när jag sålde dessa på mitt café. Man kan även forma dem till kransar om man hellre vill det.

300 g margarin
50 g jäst
2,5 dl kall mjölk
1 ägg
0,5 tsk salt
2 msk socker
ca 8 dl vetemjöl
fyllning:
150 g mandelmassa
0,5-1 äggvita
pensling:
äggvita


Ta fram margarinet ur kylskåpet och skär det i 10 skivor. Lägg dem i rumstemperatur på ett bakplåtspapper.
Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och rör tills jästen löst upp sig.
Blanda i ägg, salt, socker och en del av mjölet (spara resten till utbakning). Arbeta samman degen snabbt. Låt vila i kylskåp 10 min.
Kavla ut degen på mjölat bakbord till en platta, 30x40 cm. Lägg margariner så på ena deghalvan, att det ligger 2-3 cm innanför degkanten.
Vik först upp kanterna över matfettet och därefter den fria deghalvan. Nyp samman kanterna.
Mjöla bakbordet lätt. Vrid degen ett kvarts varv. Kavla ut degen. Den stängda delen ska vara mot den som kavlar. Kavla försiktigt. Degen får inte spricka. Kavlar man för hårt och för länge blir bröden hårda och platta.
Vik degen i tre delar på längden. Vrid ett kvarts varv.
Kavla ut degen till drygt 1 cm tjocklek. Den stängda delen ska vara vänd mot den som kavlar. Vik den i tre delar. Låt vila i kylskåpet 10-15 min.
Kavla ut degen på nytt till drygt 1 cm tjocklek. Dela den mitt itu. Låt delarna ligga i kylskåpet 15 min.
Rör mandelmassan till fyllningen smidig med äggvitan. Fyllningen bör inte vara alltför lös.
Kavla ut de båda degbitarna till rektangulära plattor, ca 50x20. Bred på fyllningen mitt på degplattorna. Vik dem i tre delar. Skär dem med en vass kniv i tre delar på längden. Låt dem hänga samman i den övre kanten. Fläta ihop dem löst. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Jäs kransarna. Pensla med äggvita. Grädda i 225 grader mitt i ugnen ca 20 min. Lägg bakplåtspapper över om de får för stark färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar