tisdag 10 maj 2011

Vanilla Crumb Cake

Detta är ursprungligen en amerikansk kaka. Rutorna serveras gärna med grädde eller kanske vaniljglass.



7,5 dl vetemjöl
4,5 dl strösocker
6-7 tsk bakpulver
250 g smält smör
3 ägg 
3 dl crème fraiche


1 msk florsocker
1 msk vanlijsocker
hallon/jordgubbar

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, socker och bakpulver. Tillsätt det smälta smöret och gör en smuldeg. Ta bort 3 dl av smuldegen och blanda ner ägg och crème fraiche i resten. Klä en långpanna (30x40). Bred ut smeten och strö smulorna över. Grädda kakan mitt i ugnen i 10-20 min. När den är klar ska den vara fuktig men inte kletig. Blanda vaniljsockret med florsockret och sikta det över den ljumma kakan. Låt den svalna och skär sedan i bitar. Garnera med hallon eller jordgubbar.

2 kommentarer:

  1. Mums, härliga! :) Smeten påminner mig lite om grunden till den här kakan, vilken var helt galet god! http://mitt-stora-koksaventyr.blogspot.com/2011/03/kakpaj-med-blabar-creme-cheese-och-mork.html

    Dessa rutor skall jag testa!

    SvaraRadera
  2. Hjälp så gott det här verkar! Har lagt det i min villtesta-mapp :)

    SvaraRadera