lördag 14 maj 2011

Pineapple Meringue Tart

Ett recept ur min nya kokbok från USA. Det är därför det är lite konstiga mått ibland - det har från början vart i cups.



3 dl mjöl
0,5 dl socker
125 g margarin
2 msk vatten


fyllning:
3 msk majsstärkelse
0,75 dl socker
2 msk citronsaft
4 dl krossad ananas + saft
50 g margarin
3 äggulor


marängtopping:
3 äggvitor
1,25 dl socker

Blanda samman alla ingredienser till pajskalet och tryck ut i en pajform. Låt stå svalt i minst 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Grädda sedan mitt i ugnen i 10-12 min. Låt svalna.
Blanda samman majsstärkelse, socker och citronsaft i en kastrull. Häll sedan i ananasen och värm upp på medelvärme i 10 min tills det kokar. Klicka i margarinet och låt smälta. Rör runt. Häll i äggulorna och ställ på plattan igen i 1-2 min. Häll i fyllningen i pajskalet.
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa upp äggvitorna fluffigt. Häll sedan i sockret lite i taget (ca 1 msk). Klicka över den varma fyllningen och grädda i den övre delen av ugnen i 10-15 min, tills marängen har fått lite färg. Låt stå svalt i minst 3 timmar innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar