måndag 9 maj 2011

Linfrö-tekakor

Dessa bröd är en favorit för mig. I höstas när jag gjorde dessa första gången var jag helt kär och det blev väldigt många satser gjorda för att det alltid skulle finnas hemma. Som ni säkert vet hittar man jag ju alltid nya favoriter med tiden men nu tyckte jag att det var dags att göra dessa godingar igen - för det är verkligen goda!  




3+2 dl mjölk
1 dl linfrö
1,5 dl havregryn
30 g jäst
2 dl lätt crème fraiche
3 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
10 dl vetemjöl



Koka ihop en gröt av 3 dl mjölk, linfrön och havregryn. Låt svalna. Värm 2 dl mjölk till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Häll sedan i gröten, crème fraiche, sirap, salt, bakpulver och vetemjöl. Blanda. Låt jäsa 40 minuter. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord och kavla ut så att degen är ungefär 2,5 cm tjock. Använd ett glas eller något annat (ungefär 8 cm i diameter) och tryck ut runda bullar som du lägger på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa 15 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 10 min. Låt svalna under bakduk.

2 kommentarer:

  1. Jag har gjort något liknande och de blir himla goda med creme fraiche i

    SvaraRadera
  2. Bröd med gröt och creme fraiche alt yoghurt i blir så otroligt saftigt och gott! Jag har tänkt göra tekakor ett tag nu faktsikt, skall nog testa detta recept när jag väl får tummen ur :)

    SvaraRadera