tisdag 17 maj 2011

Precis som du vill-bullar

Gillar du grövre eller vitare bröd? Här får man bestämma helt själv vad man vill ha. Och många blir det också!


50 g jäst
12 dl vätska (vatten eller mjölk)
100 g rapsolja (ca 1 dl)
1 dl sirap
1 msk salt
ca 2 kg mjöl av olika sorter (jag använde fint & grovt rågmjöl, rågsikt, vetemjöl och havregryn)

Värm rapsoljan och vätskan till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll i en del av vätskan till att blanda ut jästen i. Häll sedan i resten av vätskan sirap, salt och mjölet. Kör den i maskin ca 5 min. Låt jäsa ca 1 timme. Gör till bullar och lägg upp på plåt, ev nagga med gaffel, och låt jäsa ytterligare 20 min. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda bullarna mitt i ugnen 10-15 min tills de är genomgräddade och fått en gyllenbrun färg.

3 kommentarer:

  1. vänta lite, två KILO mjöl?! Näe, nu måste du ha skrivit fel... Eller?!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren på min blogg! Du hade ju också väldigt mycket gott på din :)Ha det jättebra!

    SvaraRadera
  3. Sånt bröd gillar jag, när man kan improvisera lite själv!

    SvaraRadera