fredag 20 maj 2011

Caramel Almond Tarte

Oj vilken god tårta! Speciellt kolaglasyren.. Eftersom det är en amerikansk tårta så får jag väl "varna" för att den är väldigt söt.




Maränglager:
4 äggvitor
2,5 dl socker
ev. lite digistivekex
2,5 dl hackad sötmandel


Kolaglasyr: 
175 g smör
3,75 dl brun farin
1 dl mjölk
7,5 dl florsocker
1 dl mjölk
0,75 tsk vaniljsocker


Kaklager:
100 g margarin
1,75 dl socker
4 äggulor
0,5 tsk vaniljsocker
1,25 dl mjölk
2,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
0,25 tsk salt


sockerlag:
2,5 dl brun farin
0,75 dl vatten
0,5 tsk rom
1,25 dl hackad sötmandel

Klä två formar (22 cm) i bakplåtspapper. Sätt ugnen på 160 grader. Vispa äggvitorna tills de blir till fast skum. Tillsätt sockret, lite i taget (ca 1 msk). Häll i krossade digistivekex och den hackade sötmandeln. Dela i de två formarna. Grädda i övre delen av ugnen i 25-30 min. Låt stå 30 min innan du tar ut dem ur formen.

Kolaglasyr: Värm smör, brun farin och den första delen av mjölken i en kastrull på medelvärme. Rör om hela tiden tills det kokar. Låt koka 3 min (utan att röra om). Låt svalna till rumstemperatur. Tillsätt florsocker, andra delen av mjölken och vaniljsocker och rör om. Låt stå.

Kaklager: Klä två formar (22 cm) i bakplåtspapper. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa socker och smör ljust och krämigt. Tillsätt äggulorna, vaniljsocker och mjölk.
Blanda mjöl, bakpulver och salt innan du sedan häll i den i smörblandningen. Rör om väl. Häll upp i formarna. Grädda i övre delen av ugnen i ca 25 min. Låt stå i formarna i 5 min innan du lägger över dem på ett galler för att svalna helt.

Sockerlag:
Värm smöret och vattnet i en kastrull på medelvärme. Rör om tills det börjar koka. Låt koka i 5 min utan att röra om. Blanda i rom.

Lägg ihop kakan:
  • Första maränglagret med undersidan uppåt. 
  • Stryk över ca 1,5 dl kolaglasyr
  • Första kaklagret
  • Stryk över en del av sockerlagen. 
  • Stryk över ca 1,5 dl kolaglasyr
  • Lägg på andra kaklagret
  • stryk över en del av sockerlagen. 
  • Stryk över 1,5 dl kolaglasyr
  • Lägg på det andra maränglagret med översidan uppåt.
Stryk på kolaglasyr på kanterna och ev över tårtan. Häll på sockerlagen över tårtan och ställ sedan (ej övertäckt) i rumstemperatur eller i svalen/kylen i minst 6 timmar (max 4 dagar). Precis innan servering strör du över de hackade mandlarna.

1 kommentar:

  1. Kolaglasyr, det låter så smarrigt så det hade jag nog kunnat ha på allt :)

    SvaraRadera