måndag 28 mars 2011

Snodda Wienerbröd

Jag har för första gången testat att göra wienerbröd. Jag brukar inte gilla wienerbröd men dessa blev alldeles underbart goda! Och det var inte lika svårt som det såg ut.
Jag tycker det är så himla roligt att testa nya grejer, eller vad säger ni? Lite utmaning, se vad man klarar.
Jag använde mig denna gången av köpt vaniljkräm men jag tror att de skulle bli ännu godare med egengjord.




300 g margarin
50 g jäst
2,5 dl kall mjölk
1 ägg
0,5 tsk salt
2 msk socker
ca 8 dl vetemjöl
fyllning:
vaniljkräm, hemmagjord eller köpt
pensla:
äggvita
sockerglasyr:
2 dl florsocker
1,5-2 msk vatten

Ta fram margarinet ur kylskåpet och skär det i 10 skivor. Lägg dem i rumstemperatur på ett bakplåtspapper.
Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och rör tills jästen löst upp sig.
Blanda i ägg, salt, socker och en del av mjölet (spara resten till utbakning). Arbeta samman degen snabbt. Låt vila i kylskåp 10 min.
Kavla ut degen på mjölat bakbord till en platta, 30x40 cm. Lägg margariner så på ena deghalvan, att det ligger 2-3 cm innanför degkanten.
Vik först upp kanterna över matfettet och därefter den fria deghalvan. Nyp samman kanterna.
Mjöla bakbordet lätt. Vrid degen ett kvarts varv. Kavla ut degen. Den stängda delen ska vara mot den som kavlar. Kavla försiktigt. Degen får inte spricka. Kavlar man för hårt och för länge blir bröden hårda och platta.
Vik degen i tre delar på längden. Vrid ett kvarts varv.
Kavla ut degen till drygt 1 cm tjocklek. Den stängda delen ska vara vänd mot den som kavlar. Vik den i tre delar. Låt vila i kylskåpet 10-15 min.
Kavla ut degen på nytt - fyrkantig. Skär i smala remsor. Sno dem en och en eller två tillsammans. Forma dem till kringlor, snurror, åttor eller knutar.
Lägg bröden på bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa 1-1,5 h på sval plats.
Klicka i lite vaniljkräm i varje. Pensla med äggvita. Grädda mitt i ugnen i 250 grader tills de fått fin färg, ca 5 min. Låt dem svalna. Glasera med sockerglasyr.

5 kommentarer:

  1. Åå mums vad dom ser goda ut! :) Man blir ju suger!

    Tack! Vad kul att du tycker mina cupcakes blev fina :) hoppas du får en fortsatt fin måndag:)

    SvaraRadera
  2. Så gott med wienerbröd, har ännu inte testat att göra egna, nog dags att göra det :-)

    SvaraRadera
  3. Absolut, visst kan man det :D Gott gott. Tänkte ha i choklad och jordnötter nästa gång :) MUMS

    SvaraRadera
  4. Gör det, det är super när man är vrålhungrig men ändå vill ha nåt matigare än en vanlig macka. :)

    Tjusiga wienerbröd förresten! Jag är lite kluven vad gäller wienerbröd. Ibland gillar jag, ibland inte. Fast mest gillar jag ;)

    SvaraRadera